Friday, August 28, 2009

No Racism! Bace Sampai Abes!

Tulisan Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah.

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada

pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu

inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca

kematian Beng Hock.

Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat

memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti

pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu

sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui

apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah.

Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai

perkara ini..

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu

perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan

membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha

Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibuktikan.

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik

Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu

bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada

pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan.

Saya tidak menafikan ada yang tidak kena dengan cara Suruhanjaya Pencegahan

Rasuah Malaysia (SPRM) mengendalikan kes ini. Namun, tindakan menuding hari

ini seolah-olah memperlihatkan mereka mahu memenangi hati orang Cina, demi

kepentingan politik. Lebih-lebih lagi parti-parti komponen seperti Gerakan

dan MCA yang telah mula hilang kepercayaan orang Cina.

Ketua W anita MCA mengeluarkan kenyataan lebih ekstrem mendesak Menteri

Dalam Negeri supaya anak yang dikandung oleh teman wanita Beng Hock

diletakkan status anak sah taraf dan bukan anak luar nikah. Sedangkan kita

semua tahu bahawa mereka belum berkahwin secara rasmi atau telah

bersekedudukan tanpa nikah. Bermakna, anak itu tetap anak zina atau anak

luar nikah (anak tidak sah taraf). Berapa ramai lagi anak luar nikah yang

ingin kita sahkan hasil daripada hubungan luar nikah ini.

Sedarkah Ketua Wanita MCA betapa ramai gadis-gadis Melayu Islam yang

menjadi mangsa (bersekedudukan dengan pasangan Islam atau bukan Islam, sama

ada secara paksa atau sukarela) melahirkan anak luar nikah tanpa dibinkan

kepada bapa mereka? Kenapa MCA tidak memperjuangkan nasib mereka? Kenapa

MCA tidak pergi berjumpa Menteri Dalam Negeri untuk mengesahkan semua

hubungan sumbang ini? Apa pun jua punca kematian Beng Hock, hubungan yang

haram tetap haram, ia tidak boleh disahkan, hanya kerana insiden ini.

Jika ditakdirkan Gautama Buddha (juga Konfusius dan Lao Tzu) masih hidup,

sudah tentu tindakan Ketua W ani ta MCA ini akan dicela kerana ajaran

Buddha (juga agama lain, terutama agama Islam) mengharamkan sama sekali

perbuatan berkesedudukan (zina) tanpa nikah, apatah lagi sehingga

melahirkan anak luar nikah.

Saya amat mengharapkan parti-parti politik Cina bertindak waras dan jangan

terlalu ekstrem. Fikirkanlah hati orang lain jua bila mengeluarkan sesuatu

kenyataan, terutama orang Melayu.

Orang Melayu tidak kurang yang menjadi mangsa seperti Beng Hock.

Persoalannya, berapa ramai di kalangan kita yang bangun membela mangsa

tersebut? Kenapa bila seorang Cina meninggal dunia (kita masih belum

mendapat puncanya), Malaysia seolah-olah seperti macam nak kiamat atau

dilanda tsunami.

Saya juga amat bersimpati dengan Beng Hock, tetapi beliau sudah ditakdirkan

meninggal dunia dalam keadaan sedemikian. Mesti ada hikmah di sebaliknya.

Tidak bolehkah kita tunggu hingga siasatan selesai.

Saya ingin bertanya kepada parti-parti politik Cina, akhbar-akhbar Cina dan

parti-parti politik pembangkang Melayu, sejauhmanakah pembelaan dibuat

sekiranya ia berlaku di kalangan orang Melayu? Misalnya, pembunuhan gadis

model Mustakizah Jaafar pada 14 November 1998. Berapa ramai yang

bersungguh-sungguh menunjukkan belang mereka. Apakah MCA, Gerakan dan DAP

begitu bersungguh-sungguh menunjukkan pembelaan terhadap Mustakizah?

Berapa ramai yang tampil berdemonstrasi dan menyerahkan memo bantahan atau

mendesak supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan. Adakah MCA, Gerakan dan DAP

begitu terkehadapan dalam isu ini? Begitu juga dengan Pas dan PKR (belum

wujud lagi), adakah mereka begitu bersungguh-sungguh dalam mempertahankan

nasib Mustakizah? Sehingga kini, kes kematian Mustakizah masih lagi menjadi

misteri.

Saya masih ingat pada November 2005, kononnya tahanan warga China telah

dipaksa berbogel dan ketuk ketampi oleh seorang anggota polis wanita semasa

dalam tahanan. Aksi tersebut telah dirakam dan gambarnya menghiasi

dada-dada akhbar tempatan terutamanya akhbar berbahasa Cina. Dengan rasa

bersalah yang teramat sangat, walaupun belum dibuktikan, kerajaan ketika

itu telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, untuk segera terbang ke China

bagi menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada

kejadian tersebut.

Semua ini hasil desakan dan tindakan ekstrem MCA, Gerakan dan DAP, termasuk

akhbar-akhbar Cina, serta tidak ketinggalan parti-parti pembangkang.

Setelah siasatan dijalankan, ternyata gadis yang dipaksa berbogel itu bukan

warga China tetapi seorang gadis Melayu. Malang sungguh menjadi orang

Melayu, selepas itu, kes ini tidak lagi dibincangkan, malah menjadi senyap

dan tidak dibahaskan lagi di dada-dada akhbar, terutama akhbar Cina.

Apa yang saya maksud di sini ialah bila sesuatu kejadian yang menimpa orang

Melayu, tidak ramai yang berasa sensitif tetapi bila orang lain terutamanya

(Cina dan India ), seolah-olah hari sudah hampir kiamat seperti tidak ada

isu lain yang hendak dibincangkan lagi.

Kita jarang berpolitik untuk mempertahankan apa yang benar dan apakah yang

salah? Tetapi kita lebih banyak berpolitik dengan politik yang merugikan

iaitu menuding jari untuk melihat siapakah yang menang (benar), siapakah

yang kalah (salah). Politik hanya untuk mencari keuntungan politik atau

mendapat undi politik, sedangkan maruah agama dan bangsa tergadai.

Berbaloikah dengan berpolitik sebegini? Sedangkan orang lain sentiasa

mengambil kesempatan hasil dari kelemahan kita?

Kita juga jarang berpolitik melihat kepentingan semua kaum, tetapi

berpolitik secara sempit mempertahankan kaum sendiri sehingga hilang

rasional akal. Tujuannya tidak lain, untuk mempertahankan kuasa dan

memancing undi. Masing-masing mahu menjadi jaguh kaum, dengan mengenepikan

kepentingan umum. Berapa banyak surau dan masjid dirobohkan untuk tujuan

pembangunan? Berapa ramai bukan Islam tampil mempertahankannya? Orang Islam

masih boleh menerimanya. Itulah sikap toleransi yang amat saya kagumi.

Tetapi bila ada satu kuil atau tokong dirobohkan bagi tujuan pembangunan,

satu Malaysia bagaikan nak ribut dan kelam-kabut seolah-olah telah berlaku

penganiayaan terhadap orang bukan Islam.

Malaysia diperlihatkan tidak mengamalkan kebebasan beragama. Macam-macam

tuduhan dibuat, tidak cukup dalam negeri, dibawa sama keluar negeri untuk

menagih simpati dan memburuk-buruk tanahair sendiri. Berbaloikah?

Sedangkan kita semua sedia maklum bahawa rumah ibadat orang bukan Islam

(Hindu, Buddha dan Kristian) melebihi berkali-kali ganda daripada jumlah

masjid dan surau.

Jumlah kuil Hindu sahaja sudah melebihi masjid dan surau, apatah lagi jika

dicampurkan dengan rumah ibadat agama Buddha dan Kristian dan lain-lain.

Sedangkan semua sedia maklum bahawa orang Islam adalah penduduk majoriti

dan agama Islam adalah agama rasmi negara ini.

Logik

Dari segi logik dan rasionalnya, sudah tentu kita mahu melihat bilangan

surau dan masjid melebihi rumah ibarat yang lain, dengan mengambil kira

sejarah dan keistimewaan Islam (Melayu) seperti yang termaktub dalam

perlembagaan.

Tetapi adakah ia berlaku? Jawapannya, tidak. Realiti yang jelas adalah,

kita mempunyai patung yang tertinggi dan terbesar di dunia, walaupun

penduduknya hanya berjumlah lebih kurang 10 peratus. Beginilah nasib Melayu

di bumi Melayu. Terlalu menjaga hati orang, sehingga hati sendiri terguris

tiada siapa yang tahu atau mungkin orang lain tak ingin ambil tahu, sebab

tidak berkaitan atau tidak menguntungkan.

Saya juga teramat ingin mendengar kenyataan daripada orang bukan Melayu

(parti politik Cina dan India ) tentang pembelaan nasib umat Islam Cina

Uighur yang dibunuh secara terancang oleh kerajaan China . Kenapa mereka

tidak bersuara menentang tindakan ganas ini?

Hanya kerana orang Cina itu beragama Islam, maka ia menjadi senyap.

Bayangkanlah kalau yang terlibat itu adalah Cina yang tidak Islam, sudah

tentu mereka akan melompat-lompat.

Begitu juga isu apabila adalah orang Cina/India yang bertindak keluar

daripada Islam yakni Murtad atau orang Melayu murtad, berapa ramai bukan

Melayu yang tampil ke hadapan memberitahu mereka supaya janganlah murtad.

Berapa ramai kalangan mereka yang memujuk mereka yang mahu murtad agar

jangan murtad, hormatilah agama Islam seperti yang termaktub dalam

perlembagaan dan jagalah hati orang Melayu Islam. Apa yang selalu kita

dengar ialah mereka akan mengapi-apikan lagi mereka yang ingin murtad untuk

terus murtad dan mempertahankannya bermati-matian setelah mereka murtad.

Mereka mengatakan ini adalah hak asasi manusia. Tetapi bila mana tiba isu

berkaitan Islam, maka semua hak asasi itu hilang entah ke mana. Yang dicari

hanya ketidakadilan Islam, ketidakadilan mahkamah syariah dan

bermacam-macam lagi.

Ini tidak termasuk lagi isu perebutan mayat saudara baru yang meninggal.

Apa yang saya tahu, kita selalu mengalah berhadapan dengan golongan ekstrem

ini. Paling menyedihkan, mereka langsung tidak bersyukur apabila kita

beralah.

Tetapi apabila mereka tidak mendapat apa yang mereka hajatkan, setelah

undang-undang menyebelahi kita, maka kita (agama Islam dan mahkamah

syariah) akan dikecam habis-habisan.

Justeru, sudah sampainya kita berpolitik secara matang dengan meletakkan

kepentingan semua kaum di hadapan bertunjangkan kepada perlembagaan,

berbanding politik etnik (kaum) yang sempit.

Dalam isu Beng Hock ini, bersabar dan tunggulah sehingga siasatan selesai.

Jangan membuat andaian dan mengapi-apikan isu ini, kerana ia tidak

menguntungkan sesiapa. Yang pergi tetap telah pergi, hidup ini perlu

diteruskan. Jadikanlah ia sebagai suatu ikhtibar untuk kita menerokai atau

berpolitik dengan lebih baik seperti mana Allah SWT berfirman dalam

al-Quran, jadikanlah sesuatu kejadian yang berlaku sebagai pengajaran,

wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.

*Hantar komen anda mengenai artikel ini ke **mingguan@utusan. com.my*

Dr. Mohd Ridhuan Tee

Penulis ialah Pensyarah Kanan,

Universiti Pertahanan Nasional Malaysia .



elakkan sifat racism dalam kalangan member2 kite orait?

moga2 malaysia aman sentosa sentiase dan tak perang2 mcm negare laen.. aminn...


p/s: racism yang aku maksudkan kat sini bukan antare BH orait? :D

7 comments:

Anonymous said...

MUHAMMAD ZULHILMI BIN MUHAMMAD:

di sini saye ingin mengucapkan tahniah kepada dr. mohd ridhuan tee abdullah kerana berjaye membongkarkan nyk perkare yg menjadi kabus di depan mate....
kepada ezl tq sbb bg information ni. aku suke gle babi...
kepada sume pihak yg akan membace post ni. sedar lah wahai rakyat malaysia. politik bkn untuk kepentingan 'sendiri'. tp untuk sume rakyat MALAYSIA...

Ayie a.k.a Nyei said...

this is too long..tp style..tp xde sinopsis ke? hahaha

-ezl- said...

yeah! no racism! aku suke je kawan ngan cina! tapi cina jarang je nak approach aku.. maybe dorang takot rambot rosak aku kot?

tapi aku suke gile hasil tulisan ridhuan tee ni.. mmg style! aku nak malaysia aman makmur beb! :D MERDEKA!

Penulis Artikel ini 'RIDHWAN' said...

mmg la style.. tgk la tulisan sapa.. tulis RIDHUAN = RIDHWAN tu.. haha... tp aku rasa mana ada kuil lebih dr surau.. mengikut research ayie.. kat UTP saje da ada 20 lbh surau.. tp kuil satu pun tarak...

safwan said...

betol2..ak rase fakta tntang kuil lebih dari surau n masjid tu xbape betol la..xtau la klu ade kuil bawah tanah ke..hahaha..

-ezl- said...

banyak je kewujudan kuil kat malaysia. korang tak sedar kot.. asyik2 tgk noty america je.. lol... cth: kat midvaley tu ade kuil, korang prasan x? tak prasan..tak tau laaaa....kat rumah em tu.. ade kuil besorr tu... haaaa

Cikgu Jiang said...

ok... if gitu.. as an example.. kat trg just ada 1 je kuil... tp surau aku x leh nak bilang la... tp... kan kan... aritu... masa aku, ayie, lepop. sapwan, bucang , lam bukak kat luar... kita org nak gi smyang a pas buka.. tp satu surau pun x jumpa... kuil je byk.. last skali magrib GG.... :(